„Sight and Sound” to wychodzący od 1932 roku brytyjski miesięcznik
poświęcony sztuce filmowej, wydawany przez szacowny British Film Institute,
światowy wzorzec instytucji, zajmującej się badaniem i archiwizowaniem filmów,
a także ich sponsorowaniem (w zakresie kina artystycznego).
Na dwudziestolecie pisma w 1952 redakcja opublikowała swój
ranking największych filmów wszechczasów. Wtedy – ponad 70 lat temu – zwycięzcą
okazało się dzieło Vittoria de Siki „Złodzieje rowerów”, klasyk neorealizmu
(obecnie miejsce 41.). Dziesięć lat później krytycy z całego świata wskazali
„Obywatela Kane” Orsona Wellesa (obecnie 3.), który rządził przez pięć
kolejnych edycji rankingu. W 2012 roku dość nieoczekiwanie zastąpił go „Zawrót
głowy” Alfreda Hitchcocka (obecnie 2.). A jaki film zyskał tytuł Największego
Wszechczasów w bieżącym rankingu, ogłoszonym 1 grudnia 2022 roku?
Właśnie o tym – i o kolejnych filmach rankingu – będziemy pisać w tegorocznym cyklu Wakacyjnej Akademii Filmowej. Dzieła z czołówki listy są w większości popularne i łatwo na nie trafić na platformach streamingowych lub na YouTube.com. Pojawienie się omówienia filmu na Facebooku w żadnym przypadku nie oznacza, że Akademia organizuje pokaz w kinie czy on-line.