Program / Rok 4 / Semestr 7
Martin Scorsese i Robert Altman
Amerykańskie charaktery: bohaterowie swoich czasów
Taksówkarz (1976)
Taxi Driver, USA, 113 min
reżyseria: Martin Scorsese
obsada: Robert De Niro,
Jodie Foster,
Harvey Keitel,
Cybill Shepherd
Nocny taksówkarz w Nowym Jorku lat 70. - amerykański bohater czy równie niebezpieczny jak jego otoczenie psychopata?
Martin Scorsese jest mistrzem w budowaniu portretów psychologicznych i kreowaniu intensywnej atmosfery. Uprawia kino gatunkowo zróżnicowane, ale z dominacją utworów kontrowersyjnych, pełnych moralnego niepokoju. Często poszukuje trudnej i złożonej prawdy o człowieku. Lubi fabuły sensacyjne, ale kładzie w nich nacisk na obraz charakterów, relacji międzyludzkich i intrygujących problemów. „Taksówkarz” – zdobywca Złotej Palmy w Cannes (1976) – przyniósł mu światową sławę.
Akcja filmu rozgrywa się w Nowym Jorku, rodzinnym mieście reżysera. Bohaterem jest Travis Bickle (Robert De Niro), który po powrocie z Wietnamu zatrudnia się jako nocny taksówkarz, obsługując trudne trasy w dzielnicach pełnych podłych lokali rozrywkowych, rojących się od prostytutek, alfonsów i różnych podejrzanych typów. Travis czuje się samotny, upodlony i pełen sprzeczności. Ten świat pełen nieprawości jednocześnie go pociąga i odpycha, fascynuje i napawa obrzydzeniem. Próbuje przełamać swą alienację i powrócić do normalnego społeczeństwa, ale w rezultacie utwierdza się w przekonaniu o powszechności zła. Powoli narasta w nim pełen gorączki gniew i przekonanie o misji rozprawienia się ze społeczną degrengoladą...
Travis brnie poprzez potok znieprawienia i występku, z żarliwością idealisty uzurpuje sobie boskie prawo do indywidualnego wymierzania sprawiedliwości. Scorsese, który fascynował się Dostojewskim i był świeżo po lekturze „Wspomnień z domu umarłych”, zbudował portret bohatera ze znacznym wewnętrznym podobieństwem do postaci z powieści wielkiego pisarza. Niemniej Travis wyraźnie wyrasta z amerykańskich realiów. Jest wewnętrznie wypalony przez wojnę wietnamską, odrzucony przez egoistyczną i obojętną społeczność, żyje w nieustannym kontakcie z brudami wielkiej metropolii. Zamknięty w sobie, coraz bardziej wchodzi w piekło swej psychopatycznej jaźni. Jest pokazywany w planie realnym – często na tle autentycznych nowojorskich ulic; ale też w atmosferze zsubiektywizowanej, bliskiej nieustannej malignie. W tych perspektywach daje się też w nim odczytać uogólniony obraz człowieka zniszczonego wewnętrznie przez zło cywilizacji i zło miasta, ambiwalentnego moralnie i realizującego się w nagłej pełnej grozy eksplozji.
Drugim bohaterem filmu jest samo miasto. Z ulicami zapełnionymi wynaturzonym tłumem, z całymi obszarami podłych miejsc i kątów, jednocześnie labiryntowe i klaustrofobiczne, fotografowane głównie nocą, w ponurych barwach, z ekspresją świateł i reklam. Ten obraz miasta niesie ze sobą wszechobecne zło, uzasadnia sytuację i przemiany głównej postaci. Nawiązuje poprzez stylizację do tradycji amerykańskiego filmu noir w zakresie ideologii (miasto jako zło), narracji (miejski labirynt, wyznania bohatera) i zdjęć (barwne, ale w stylu fotografii czarno-białej).
„Taksówkarz” jest dziełem grupy wybitnych artystów. Poza Martinem Scorsese należy tu wspomnieć o scenarzyście – Paulu Schraderze (także scenarzyście „Wściekłego byka” i „Ostatniego kuszenia Chrystusa”), autorze zdjęć – Michaelu Chapmanie (też zdjęcia do Wściekłego byka) i kompozytorze – Bernardzie Herrmannie (muzyka do „Obywatela Kane’a” Wellesa i „Psychozy” Hitchcocka). Znakomitą kreację stworzył Robert De Niro, ale w mniejszych rolach partnerowali mu też świetni aktorzy – Jodie Foster (Iris), Cybill Shepherd (Betsy) i Harvey Keitel (Sport).
Martin Scorsese (1942) – amerykański reżyser włoskiego pochodzenia. Debiutował w 1968 roku filmem „Kto puka do moich drzwi” Film „Ulice nędzy” (1973) przyniósł mu uznanie krytyki, także dzięki kreacjom dwóch jego ulubionych aktorów, z czasem wielkich gwiazd – Roberta De Niro i Harveya Keitela. Twórca filmów fabularnych i dokumentalnych, także muzycznych (współreżyserował i montował „Woodstock”, 1970) oraz seriali poświęconych historii kina. Ceniony pasjonat kina, powszechnie uważany za mistrza reżyserii filmowej i w tej dziedzinie ośmiokrotnie nominowany do Oscara, statuetkę otrzymał za film „Infiltracja” (2006). Po „Taksówkarzu” zrealizował jeszcze kilkadziesiąt filmów, między innymi: „Wściekły byk” (1980), „Ostatnie kuszenie Chrystusa” (1988), „Chłopcy z ferajny” (1990), „Kasyno” (1995), „Gangi Nowego Jorku” (2002), „Infiltracja”, „Wilk z Wall Street” (2013).
Robert De Niro (1943) – amerykański aktor wywodzący się, podobnie jak Scorsese, z nowojorskiej „małej Italii”. Zaczynał w kinie niezależnym, między innymi w filmach Briana DePalmy, sławę przyniosły mu role w filmach „Ulice nędzy” (1973) M. Scorsese i „Ojciec chrzestny II” F. F. Coppoli. W latach siedemdziesiątych stał się jednym z najwybitniejszych aktorów w skali światowej, wyróżnionym Oscarami za kreacje w „Ojcu chrzestnym II” i „Wściekłym byku” (1980) Scorses. Gra bohaterów pełnych pasji, odznacza się umiejętnością pełnej identyfikacji z kreowaną postacią oraz jej niezwykłego transformowania – psychicznego i fizycznego. Postać Travisa w „Taksówkarzu” (1976) należy do jego najwybitniejszych osiągnięć. Stworzył wiele wspaniałych kreacji, między innymi w filmach: „Wiek XX” (1976), „Łowca jeleni” (1978), „Dawno temu w Ameryce” (1984), „Misja” (1986), „Chłopcy z ferajny” (1990), „Dziewczyna gangstera” (1993), „Kasyno” (1995), „Depresja gangstera” (1999), „Poznaj mojego tatę” (2003), „Dobry agent” (2007, także reżyseria).
Zygmunt Machwitz
Lektury:
S. Bobowski: Martin Scorsese. Między świętością a potępieniem, (w:) Kino amerykańskie. Twórcy, pod redakcją E. Durys i K. Klejsy, Kraków 2007, s. 203-246;
M. Scorsese: Pasja i bluźnierstwo, Kraków 1997, zwłaszcza s. 65-72;
„Film na Świecie”, r. 1977, nr 2 (222), s. 54-62 (wywiad z M. Scorsese);
„Filmowy Serwis Prasowy”, r. 1978, nr 3 (403), s. 20-23;
K. Mętrak: Poza dobrem i złem, „Kino”, r. 1979, nr 2 (158), s. 34-35;
J. Parker: Robert De Niro, Warszawa 1997, zwłaszcza s. 64-72.
Trzy kobiety (1977)
3 Women, USA, 124 min
reżyseria: Robert Altman
obsada: Shelley Duvall,
Sissy Spacek,
Janice Rule
Wieloznaczny, jakkolwiek przenikliwy i trafny portret amerykańskiej kobiety na tle przemian społecznych i obyczajowych przełomu lat 60. i 70. XX wieku.
Robert Altman z filmu na film z przenikliwością opisywał Amerykę, analizował stosunki międzyludzkie w różnych zbiorowościach, ukazywał dążenia, ambicje i kondycję wewnętrzną mieszkańców swego kraju. Dążył do autentyzmu w obrazie bohaterów i przedstawianej rzeczywistości, stale burząc hollywoodzkie modele i uznane konwencje. Uważany był za krytyka tropiącego funkcjonowanie w życiu społecznym pozornych wzorców i zafałszowanych idei, a nawet za obrazoburcę i pamflecistę amerykańskich mitów. „Trzy kobiety” powstały w znakomitym dla jego rozwoju artystycznego okresie, przypadającym na lata 1974-1978.
Podobno u podstaw pomysłu na film było marzenie senne. Tak mówił o tym reżyser: „Sen ten był bardzo spójny. Ja sam również w nim grałem – kręciłem film zatytułowany „Trzy kobiety” z Shelley Duvall i Sissy Spacek. Sissy zawładnęła osobowością Shelley. Z tej inspiracji, po dodaniu trzeciej postaci kobiecej, powstał scenariusz a następnie film. Altman zbudował w nim realistyczną akcję, lecz wykreował też specyficzny, niepokojący nastrój z półsnu i półjawy, w miarę upływu czasu coraz bardziej narastający.
Oto mała miejscowość gdzieś w Kalifornii. Przybyła z Teksasu Pinky (Sissy Spacek) rozpoczyna pracę w szpitalu rehabilitacyjnym dla ludzi starych. Wprowadza ją do zajęć Millie (Shelley Duvall), z którą wkrótce zamieszkuje. Pinky poznaje położony blisko ich domu bar „Dodge City” o pseudo-westernowym wystroju oraz jego właścicieli – Edgara, byłego kaskadera z filmów telewizyjnych i jego żonę Willie (Janice Rule), realizującą się w malowaniu wielkich antropomorficznych postaci. Pinky, naiwna i zagubiona, wpatrzona jest w Millie, która w jej oczach jest ideałem młodej kobiety. Tymczasem Millie kreuje swą postać na wzór modeli lansowanych w obrębie kultury popularnej. Wkrótce znaczącą rolę w stosunkach pomiędzy bohaterkami zaczynają odgrywać Edgar i Willie, zaś pomiędzy Pinky i Millie narasta kryzys – aż do chwili, kiedy Pinky podejmuje próbę samobójczą. Po tym wydarzeniu i kilku innych tragicznych przeżyciach całkowicie i zaskakująco zmienia się psychika wszystkich trzech bohaterek.
Altman konstruuje ludzki mikrokosmos, z którego obserwacji wynikają istotne diagnozy społeczne i moralne. Młode kobiety oderwały się od tradycji i dawnego sposobu życia (Pinky i Millie uciekły z Teksasu, a Pinky w stanie amnezji nawet nie poznaje swoich rodziców), próbują teraz formować swą egzystencję według uproszczonych wzorów żurnalowych i serialowych (wieczna paplanina Millie o jej sukcesach i doskonałości), lecz w rezultacie są przeraźliwie samotne, głęboko niespełnione. Bohaterki są cząstką świata zapełnionego istotami wewnętrznie pustymi i wyobcowanymi. Wszyscy, zarówno pracownicy szpitala jak bywalcy „Dodge City” – żyją obok siebie, pomiędzy mechanicznie wykonywaną pracą i niezbyt wyszukaną rozrywką. Film, z nutą tragizmu ale i sarkazmu, opowiada o społeczności zanurzonej w jałowym bytowaniu (czego znakiem jest też otaczająca miasteczko pustynia), a pokazane na pierwszym planie kobiety jawią się ofiarami nowej spragmatyzowanej cywilizacji, opartej na egoizmie jednostek i powszechnym kulcie konsumpcji.
Szczególnie ostro traktuje twórca funkcjonujące w społecznym obiegu mity. Z pozoru fascynująca „wyzwolona kobieta” – Millie – jest w istocie żałosna i przegrana. „Superman” Edgar z jakoby westernową przeszłością, okazuje się bezmyślnym słabym frustratem. Wreszcie sięgające pionierskiej legendy „Dodge City” jawi się tandetną atrapą dla banalnych bywalców.
Jak wspomniano, „Trzy kobiety” utrzymane są w niezwykłej atmosferze wykreowanej przez oniryczno-symboliczną stylizację. Budują ją impresyjne zdjęcia, spowolniony rytm, wieloznaczność obrazu i zachowań postaci oraz powtarzające się pełne ukrytych znaczeń motywy (fantastyczne malowidła, zwielokrotnione odbicia w szybach, sny itp.). W ten sposób film niesie szereg dodatkowych znaczeń, wychodzących poza warstwę konstatacji społeczno-psychologicznych. Można go zatem odczytywać jako opowieść o różnych obliczach natury kobiecej, jej zmienności, przewrotności i tragiczności; można też traktować jak refleksję o ludzkim zagubieniu, ucieczkach od siebie i rzeczywistości, rozpaczy i szaleństwie budowy świata zastępczego; czy też jako rzecz o „wampiryzmie” i zmianach ról, grze z innymi ale też z życiem i śmiercią. Film jest pełen różnych sugestii i możliwości interpretacyjnych. Należy w twórczości Altmana do dzieł najbardziej złożonych, fascynujących niezwykłością wizji i niejednoznacznością wymowy.
Robert Altman (1925-2006) – reżyser, scenarzysta i producent. Po długiej praktyce telewizyjnej i filmowej światową sławę pozyskuje filmem „MASH” (1970, Złota Palma w Cannes). Szereg wybitnych dzieł tworzy w latach 1974-78, należą do nich: „Kalifornijski poker” (1974), „Nashville” (1975), „Buffalo Bill i Indianie” (1976, Złoty Niedźwiedź w Berlinie), „Trzy kobiety” (1977) i „Dzień weselny” (1978). Począwszy od „Nashville”, Altman stosował narrację polifoniczną ,wprowadzając na ekran nawet po kilkadziesiąt postaci. Na przełomie lat 70. i 80. przyjęta formuła wyczerpała się i reżyser wrócił do telewizji, w której zaczynał swoją karierę, jednak w latach 90. triumfalnie powrócił do wielkiego kina filmami: „Gracz” (1992), „Na skróty” (1993, Złoty Lew w Wenecji) czy „Gosford Park” (2001). Siedmiokrotnie nominowany do Oscara, w 1006 otrzymał nagrodę Akademii za całokształt twórczości.
Shelley Duvall (1949) – aktorka charakterystyczna odkryta przez Altmana i występująca w wielu jego filmach: „Złodzieje jak my” (1974), „Nashville” (1975) i „Popeye” (1980). Za kreację w „Trzech kobietach” (1977) otrzymała nagrodę w Cannes, ceniona również za role w „Lśnieniu” (1970) S. Kubricka i „Portrecie damy” (1996) J. Campion.
Sissy Spacek (1949) – aktorka wybitna i wszechstronna. Często występowała w rolach kobiet nieśmiałych i pełnych kompleksów. Najbardziej znana z filmów: „Carrie” (1976), „Trzy kobiety” (1977), „Córka górnika” (1980, Oscar), „Zaginiony” (1980), „Rzeka” (1984), „Zbrodnie serca” (1986, Złoty Glob), „Za drzwiami sypialni” (2001, Złoty Glob), „Służące” (2011). Spacek kilkakrotnie była nominowana do Oscara.
Zygmunt Machwitz
Lektury:
K. Prajzner: Robert Altman. Reguły gry, (w:) Kino amerykańskie. Twórcy, pod redakcją E. Durys i K. Klejsy, Kraków 2006, s. 133-174;
„Film na Świecie”, r. 1979, nr 4-5 (248-249), s. 144-202 (blok materiałów poświęconych R. Altmanowi);
„Film na Świecie”, r. 1978, nr 2-3 (234-235), s. 169-182 (wywiad z R. Altmanem);
J. Fuksiewicz: Kobiety same, „Kino”, r. 1977, nr 8 (140), s. 52-53;
„Filmowy Serwis Prasowy”, r. 1978, nr 6 (406), s. 15-18.